onsdag 7. april 2010

Porsanger-votter...

Etter en fin påskeuke med både bryllup, scooterturer, sol og atter sol og masse god mat, er livet vendt tilbake til hverdagen og dens gjøremål.

Har fått strikket nye ski-votter. Ski og ski, må nok innrømme at det ha vært lite ski-gåing i vinter.  Da det akkurat ble fine skiforhold, kom mildværet og klisterføre! Da er skiene blitt lagt til side, da klister rett og slett kan ta ski-gleden fra en...

Før toving

De enkleste vottene en kan strikke mens en ser tv, er Porsanger-votter :)  Grunnen er at det er kun noen omganger med mønster, resten av votten strikkes ensfarget.

Ferdigtovete og med dusker på sidene

En kan velge om vottene skal toves eller ikke.  Jeg foretrekker de tovet littegranne, men mønsteret kommer jo best fram om ikke gjør det.

Mønster til Porsanger-votten finnes i et hefte som Porsanger Husflidslag utga i år 2000.  Her kan en velge mellom 42 forskjellige mønstre!


Heftet koster kr. 120,00 og kan fås om en kontakter Porsanger Husflidslag v/Leikny S Fredriksen tlf. 78462551, e-mail adresse: leikn-f@online.no


Mere votter under produksjon;


Etter å ha hatt fullstendig stillstand i alt som heter sying etter flytting inn i nytt hus, har jeg endelig fått leita fram symaskinen i kveld :))  Har litt småpusk som må gjøres etterhvert, etterhvert...

Og det er også varslet fra snekker´n at vi nå må bestemme oss for fliser til kjøkken (mellom kjøkkenbenk og overskap) og fliser til hele badet. Her skjer det altså mer og mer :) i heimen.  Monteringa av underskap på kjøkkenet har stoppa litt opp, da det, etter sigende, mangler noen fóringer her og der.. Mere oppussing kommer senere ;)


Snart helg igjen! ;)  Kos dokker i disse før-helgs-dagene :)

12 kommentarer:

Havfruen sa...

Jøss, hva du rekker i mellom oppussing:) Nydelig votter som så knallgode ut!!
Skigåing er jeg dårlig på....hadde jeg hatt ei vidde uten andre folk, så skulle jeg gjerne gått på ski. Men med Major i bånd? hehe, glem det:) Funker dårlig ja....
Ha en flott kveld der nord, klemmer fra meg:)

Tovepia sa...

Nydelige votter! Og de er nok best i tovet tilstand;)
Du har mye spennende på gang, og det blir så fint!
Nyt dagene mot helg, du også, og klem fra meg;)

Tonemor sa...

Nydelige votter.
Tror ikke du har problemer med å ha for mye fritid. Imponert over det du rekker over.
Ha en fin dag
Klem Tone

Liss sa...

Vil bare si at det e feil e post adresse til mamma. Den riktige e: leikn-f@online.no

EllenSand sa...

heisann :) Hyggelig at du deltar i min giveaway :)
Veldig fine votter du har laget :)

Christin sa...

SÅ fine votter du lager :)
Etter at vi i mange år kun har stått slalom, kjøpte vi oss nye langrennski i år og de er testet,får bli flinkere til vinteren igjen.
Gleder meg til å se flere bilder av oppussingsresultatene.
Ha en herlig dag der i nord, klem fra meg :)

Unknown sa...

Så fine votta, e det kanskje det mønstret som mamma strikka? Mamma strikka et par sokka til meg med porsanger mønster på brettekanten nede.De sokkan tørr æ nesten ikke bruke.
Æ skulla gjerne ha strikka men det e liksom ikke min greie.
Nå skal æ på helgetur til Rjukan å møte min Bosniske familie før æ skal på kurs i oslo mandag og tirsdag.

Anne (Moseplassen) sa...

så nydelige votter :)
Mønsteret var så pent og "enkelt", finest utovet, men vottene blir jo varmere av å toves da, og selve votten ser litt finere ut da, synes jeg.

Villblomsten sa...

Flotte votter :-)
Og fine bilder av brudeparet :-)

Barbros lille atelier sa...

Kjempefine votter! Synes de ble ekstra fine når de ble tovet.

Klem

ide-puffen sa...

Heia.
Gangen blir rosa en stund til. Det trenger mer mot å ha det anderledes synes jeg. Bare man trives selv. Male hvitt kan alle gjøre, og jeg synes faktisk det begynner å bli kjedelig. Nå er det vår og farger vi får ha ha ha.

Ha en fin helg og ha det gøy!

Ps. Bodde i Kirkenes :) Jobbet på Høybuktmoen(tårnet) og litt i Neiden. For utenom de siste par år er det den beste tiden i mitt liv!

Klem fra en finnmarking light :)

Anita Tørmoen sa...

Kjempefine votter:)

Related Posts with Thumbnails

Følgere