mandag 1. november 2010

Bake kake søte...

I helga var det bursdagsfeiring her i heimen :)


Kaker hører med i en bursdagsfeiring.  Bløtkake er absolutt et must  ;)

I tillegg hadde husets baker funnet oppskrift i et ukeblad på ostekake med mandelbunnMen; nøttebunnen var ikke så enkel å lage.  To bunner ble laget, uten at de kunne brukesDet dannet seg et lag sprø marengs-skorpe øverst, som sprakk lett.. En bunn ble laget med eggedosis, og i en bunn ble eggene og sukkeret bare vispet sammen før mandlene ble tilsatt.   Noen som har en idé hvorfor bunnen "skiller seg" under steking??

Etter de mislykkede forsøkene på mandelbunn, og for ikke helt å miste troen på seg selv, ble en av favorittkakene bakt.

En Firkløverkake er enkel å bake og virkelig verdt å prøve :)


Oppskrift:

Bunn:
4 egg
1,5 dl sukker
1,25 dl hvetemel
1 dl potetmel
1 ts bakepulver
50 gr revet Firkløversjokolade

Fyll:
1 pose vaniljekrem (uten koking)
2 dl melk
1 ss sukker
2,5 dl pisket kremfløte

Glasur:
100 gr Firkløver
100 gr smeltet smør
90 gr melis
1 kopp vispet krem

Stekes ved 180 gr i rund form 24 cm i ca 45 min.

Egg og sukker piskes til eggedosis. Hvetemel, potetmel og bakepulver røres forsiktig inn. Revet sjokolade røres forsiktig inn til slutt. Kle bunnen av kakeformen inn med bakepapir. Hell røren i og stek kaken.

Fyllet lages etter bruksanvisning på pakken, blandes med sukker og kremfløte.

Knekk sjokoladen til glasuren i biter, og smelt den på svak varme sammen med de andre ingrediensene. Glasuren røres glatt når alt er smeltet. (Den skiller seg, men ikke fortvil; etterhvert som den avkjøles, jevner den seg ut under omrøring)

Kaken deles i tre og fylles med vaniljekrem. Hell glasuren over kaken og la den renne ned på sidene.



Her har vi lysene tente mens vi venter på stormen som herjer i Nord-Norge. 

Ha en fortsatt fin kveld uansett vær :)

11 kommentarer:

Tovepia sa...

Firkløverkake er et sikkerstikk, og den du viser her med vaniljekrem så skikkelig god ut!
Huff, den stormen raser, får håpe den løyer før den når deg...hold deg fast og klem fra meg;)

Anonym sa...

Firkløverkaken så herlig ut, kanskje noe å prøve i heimen. (Er ingen flink baker).
Håper stormen løyer før den kommer til dere.
Her har vi 4 plussgrader og rolig vær.
Ønsker deg en fin tirsdag.
Klem Mio

Hegeslilleboble sa...

Mmm, firkløverkake er bankers uansett. Kjempegodt!

Kjekt at du vil være med på Give Away hos meg:). Ha en fin dag videre.

Havfruen sa...

Jeg hadde fått noya hvis jeg hadde bakt og dette hadde skjedd:)) Firkløverkaken er jo knallgod da.
Håper du berger for stormen....vi har hatt utrolig mye vind i de siste ukene. Men det har vært stiv kuling det da...
Ha en fin tirsdag, klem fra meg:)

Anita Tørmoen sa...

Namnam med slike gode kaker:) Takk for oppskriften.

Tonemor sa...

ÅÅÅ nå fikk jeg lyst på firkløverkake.
Klem Tone

Berit sa...

Hei!
Det hender det blir en og annen mislykket kake her i huset også (,men da er det selvfølgelig melet det er noe feil med!!)
Det lønner seg å ikke gi opp, ser jeg - Den firkløverkaken ser meget fristende ut. Takk for oppskrifta.
Berit

Tino sa...

Mmm den kaken så deilig ut!
Jeg vet ikke hvorfor mandelbunnen din skilte seg.
Men jeg har en oppskrift på mandelbunn på bloggen min som kankje kan brukes (under matoppskrifter). Jeg pleier å bruke den isteden for sukkerbunn til bløtekake.

Klem T

Unknown sa...

Hei.
Så flott farge på rosa, liker orange blomster.
Nå måtte æ tenke fort om DU har bursdag nå men fant ut at det e ikke enda. Du e ivrig med å bake kaker,spesielt artig når de blir spist og baksten e vellykka. Vi har de siste gangan bakt Peanøttkake som er farlig-god.......må ha bare litt til.
Som du ser så er det litt garn å få brukt opp, det blir litt utfordring å få noe pent ut av det siden det ikke e nok til parvis grytelapper.
Ha en flott uke ,kusina mi. Klem.

Randi sa...

Som den store kakemumsen jeg er, må jeg bare si at firkløverkaka så kjempegod ut.
Skal prøve oppskrifta di, men først må jeg få fordøyd alle kakene jeg spiste i går:(

Ha en fin onsdag.

Eli Kristin Magnussen sa...

Heisann Randi og tusen takk for koselig hilsen i bloggen min. Vi koser oss med nurket, veldig kjekt med ei lita snuppe til i familien :)

Det var supre fristelser du lokker med her i bloggen din da, he-he! Tester ut litt ymse mat for å sjekke om minsten får mageverk av det. Kaffe er bannlyst for nå, men som den sjokolademonsen jeg er fikk jeg utrolig lyst på ei snadder kake som denne Firkløverkaka.. Har ikke våget meg på sjokolade ennå i frykt for at det blir helt bannlyst det også, fnis.. Må legge oppskriften din på minnet til senere ;)

Ha en super kveld videre! :D

Related Posts with Thumbnails

Følgere