onsdag 1. desember 2010

Julemåneden...

I dag startet desember, eller som det på samisk heter Juovlamánnu, igjen direkte oversatt "julemåneden".  

I år ble jeg spesielt glad da jeg på jobb bladde i kalenderen over fra november til julemåneden :))  Hele desember skal disse to fine damene smile til meg fra veggen, her ikledd selvsydde dork (fra Wikipedia;Pelskofte; en såkalt dork, gjerne laget av saueskinn, med hårene inn)


Solveig og Solveig gjør en kjempeflott innsats for bygda jeg vokste opp i.  I år 2003 startet de gjenskapning av sjøsamekofta sammen med flere.   Siden da har de holdt mange kurs i bl.a. koftesying, luesying, spinning etc.  Hele høsten i år har de brukt fritida til veve ulltørklær. 

"Alle" skal ha sjøsamekofta, og koftebruken i Porsanger har fått en skikkelig oppsving takket være de driftige damene :) All honnør til dem!

Bildet er tatt av Ann-Britt Svane

De samiske månedene er forresten mere beskrivende enn de "norske" navnene.  November = Skábmamánnu = Mørketidsmåneden :)) Flott navn!


I mørketidsmåneden er det Ragnhild som har pryda veggen ;) En ekte søringsdame som virkelig har spesialisert seg på å lage belter til sjøsamekoftene.  Hun lager også de fineste detaljene; tinnbroderiene, sammen med kråkesølv


Første luka i adventkalenderen er skrapt ;)  Ingen premie i dag...


Håper de fleste har hatt grunn til å være glad denne 1. dagen i Juovlamánnu :)  Ha en riktig god natt, i morgen er vi en dag nærmere julaften


PS:Bildene i kalenderen er tatt av

7 kommentarer:

Anita Tørmoen sa...

Det er så flott å lese om folk som tar vare på gamle tradisjoner slik. Viktig å holde kurs og lære bort teknikkene. Selv leter jeg etter en som kan lære meg tvebandstrikk, men foreløpig uten hell.

Randi sa...

I dag har du lært meg noe nytt! Viste ikke at november og desember hadde så flotte navn på samisk. Mye finere og bedre beskrivende navn enn på norsk.

Ha en flott dag i julemåneden:)

Stubbetufsa sa...

jeg liker at sjøsamene får vist seg litt fram.
Det er mange som tror at bare fjellsameme er samer...
Klem!

Havfruen sa...

Så bra at slike tradisjoner taes vare på!! Flotte klær er det også. Kunne trengt de lengre sør også!!
Nyt adventstida, klem fra meg:)

Livet i Fattighuset sa...

Nydelig ord og nydelige drakter!

Ha en fin dag mot jul!

Marie

Lykkeliten sa...

Aldri hørt om sjøsamer før! Her leste jeg masse nytt:) Utrolig fine drakter du viser bilder av.
Det er fantastisk med slike folk som holder på, og får tradisjoner til å gå:)

Håper du har en strålende helg!
Klem ♥

Livet i Nord sa...

Flotte kofter og flotte tradisjoner! -og så spennende å høre om navnene på månedene. Hadde vært artig om du kunne fortelle om navnene på alle årets måneder for oss en gang:D
Ei flott helg ønskes fra meg til deg:O)

Related Posts with Thumbnails

Følgere