lørdag 2. januar 2010

Nissestrikk i januar...

Kalender`n viser 2. januar i dag og her i huset er julegaver for julen 2010 under produksjon allerede. Nisser som skal under forskjellige juletrær neste jul vokser mellom fingrene mine. Disse strikkenissene har gledet flere av vennene og familien min i rundt 15 år. Hvor mange de har blitt etterhvert har jeg ikke tall på.


Nissene blir strikket av ordentlig ullgarn. Superwash garn er fy-fy! Disse skal nemlig vaskes og toves på 60 gr. Nissene er litt slapp i fisken før toving...


To staute nisser, ferdigsminket og med ordentlig ullskjegg;


Siden jeg etter noen år fikk så mange nisser av det mannlige kjønn inn i mitt hjem, måtte jeg kreere nissedamer som selskap til dem. Nissedamene fins kun i min egen nissesamling.


Storfamilien... En stund var de flere, men noen har dessverre blitt stuet bort, skadet og skamfert, etter at hundene har vært nyskjerrige på hvilke rare skapninger disse er som også lukter sau...

Man kan trygt si at dette er nisser som har vasket seg :)

Ha forøvrig en god strikkekveld, jeg skal nemlig fortsette på nisseprosjektet...

(Oppskriften på nissene fins i en håndarbeidsbok fra midten av 90-tallet. Takk til Andrea som var behjelpelig med å fremskaffe mønsteret!)

2 kommentarer:

Beate sa...

...og jeg som "bare" har fått to av de i løpet av disse årene... Og det ser ut til at det bare blir de to... De jeg begynte å lage selv tar sin tid å bli ferdig med...Men koselige er de...

Randis side sa...

Jeg har jo alltid trodd at du hadde en hærskare etter at du selv satte igang produksjon en gang for lenge siden :) Har notert bak øret at du bare har to...;)

Related Posts with Thumbnails

Følgere